Ons werk
Recente projectvoorbeelden
Contact voorkomen met AI
Financiële dienstverlener
Een grote Nederlandse financiële dienstverlener zet AI in om klantcontact te optimaliseren – als onderdeel van hun klantcontactstrategie. Het project richt zich op het digitaliseren van eenvoudige klantvragen (waste-contact) zodat er in persoonlijke kanalen meer ruimte is voor complexe, empathie-behoevende gesprekken. Zonder dat dit de toch al overvolle IT-keten raakt.
Met behulp van AI worden gesprekken geanalyseerd om de ‘root-cause’ van het contact vast te stellen (een onduidelijke brief, ontbrekende informatie op de website, foutieve routering, etc.). Deze oorzaken worden vervolgens op een agile werkwijze aangepakt om live-contact structureel terug te dringen. Via een real-time dashboard wordt gemonitord hoeveel contact voorkomen kan worden (potentieel) en hoeveel contact er ook daadwerkelijk gereduceerd is (realisatie).
Dankzij deze verbeteringen kan de verzekeraar tot 40% tijd besparen in persoonlijke kanalen, terwijl de kwaliteit en klanttevredenheid (NPS) stijgen.
Klantcontactstrategie
Zelfstandig bestuursorgaan (ZBO)
Een ZBO wil haar waarde richting klanten vergroten en tegelijkertijd meer klantcontact digitaliseren. Geënt op de merkwaarden wordt een heldere servicebelofte geformuleerd die leidend wordt in alle interacties. Vervolgens brengen we, in een gefragmenteerd datalandschap, talloze bronnen bij elkaar om tot een integraal beeld van het klantcontact te komen. Hieruit bepalen en kwantificeren we de prioriteiten richting de toekomst op het gebied van voorkomen, stimuleren en routeren van contact. En wat hiervoor nodig is in harde en zachte randvoorwaarden. De visie wordt zo doorvertaald richting concrete prioriteiten per team – zodat de strategie met focus kan worden gerealiseerd.
Groeistrategie
Mediabedrijf
Marktleider in nieuwsmedia ziet groei in abonnees afvlakken. Riverwise wordt gevraagd om trend te doorbreken met een vlijmscherpe koers geënt op een voor het concern nieuwe doelgroep, met een nieuw merk en zonder kaders in vorm en inhoud. Groei in abonnees staat voorop, ‘make or buy’ beide is in scope. Met redactie en uitgever verkennen we in meerdere werksessies het internationale mediaveld, specifieke klantbehoeften, nieuwe concurrentieveld en interne lessons learned.
Gezamenlijk wordt een groeistrategie geformuleerd die overtuigd en waarvoor de volledige investeringsruimte vrijkomt. Een new business team krijgt vanaf 2023 de ruimte om te bouwen aan een nieuw mediamerk met spin-off naar het moedermerk.
Propositie-ontwikkeling
Educatieve uitgeverij
Een internationale content en serviceprovider ziet op middellange termijn nieuwe kansen in de Vlaamse markt. Samen met een lokaal team gaan we aan de slag om kansen te concretiseren. Vertrekkend vanuit de beschikbare (digitale) assets van het moederconcern, verdieping op klantbehoeften en analyse van concurrerende concepten zijn eerste richtingen verkend.
Vervolgens zijn MVP’s ontwikkeld die samen met klanten (schoolbesturen, leraren, studenten) verder zijn aangescherpt. Gevalideerde concepten zijn vertaald in proposities die komend schooljaar gelanceerd worden.
Deze gasten zijn extreem gedreven – mijn tent in beweging brengen vinden ze bijna belangrijker dan ikzelf
CEO (Multimediale Uitgeverij)
Over Riverwise
Sterk
inhoudelijk
We zijn sterk inhoudelijk gedreven strategy consultants, werken altijd vanuit een diep begrip van de markten waar onze klanten zich in bewegen; we snappen de impact van ontwikkelingen op business modellen.
En we verbinden dat met een even diep begrip van de klantorganisatie: waar zit het onderscheidend vermogen, welke plek heeft de klant, hoe wordt er geld verdiend.
Op die manier werken we aan klantgerichte strategieën die ook echt waarde creëren.
Confronterend
eerlijk
We hebben, eerlijk gezegd, best een confronterende stijl. Bewust – want wij geloven dat je elkaar niet moet willen sparen, vooral als het gaat om het bepalen van de juiste koers.
Zeker in veel dienstenmarkten zorgen klantportefeuilles ervoor dat het ook zonder toekomstvaste richting vaak financieel nog best lang goed gaat. We zien het dan als onze plicht om eerlijk te zijn over de concurrentiepositie en de noodzaak voor verandering.
Altijd met als doel om de organisatie weer of meer in zijn kracht te zetten.
Extreem
betrokken
Onze sterk inhoudelijke drive en confronterende stijl komen voort uit de overtuiging dat je op die manier organisaties echt verder kan helpen.
En daar doen we het voor: we zijn, soms op het extreme af, betrokken bij de organisaties waar we voor werken.
Het maakt ons echt uit of de organisatie succesvol(ler) wordt. We voelen ons verbonden met de klantorganisatie en haar succes, en voeren dat ook graag door in ons beloningsmodel – mits de klant dat ook wil. Want hoe betrokken we ook zijn, de klant maakt de keuzes.
Ieder zijn rol.
Ik kijk al 30 jaar naar die cijfers, maar jullie brengen echt een ander perspectief – indrukwekkend
CFO (Zorgverzekeraar)
Ons
team
We zijn een team ambitieuze young professionals die willen winnen – zonder de menselijke maat uit het oog te verliezen. Dat zie je terug in wie we zijn, hoe we werken en hoe je ons meemaakt. We zijn niet snel tevreden en zullen de lat altijd hoog leggen, voor onszelf maar ook voor de klant. We hebben pas gewonnen als we echt impact zien, een bedrijf in beweging hebben gekregen of daadwerkelijk groei hebben gerealiseerd.
We zijn een team waarbij iedereen all-in gaat. Een rustig rondje mountainbiken in de Ardennen zit er bijvoorbeeld niet in, hard gaan is leuker. Naast het werk zijn er genoeg momenten om successen samen te vieren. Zo gaan we jaarlijks op ski-trip, regelmatig uit eten, doen we mee met de Bruggenloop, zeilen en hebben natuurlijk de gebruikelijke vrijdag middag borrel.
We zijn een team met een gezamelijke drive om te winnen – alles voor het resultaat
Bas (Consultant Riverwise)
Werken bij Riverwise
Werken bij Riverwise is anders
Werken bij Riverwise vraagt lef en is een keuze voor een extreem steile leercurve. Vanaf dag één volwaardig meedraaien op strategieprojecten of het ontwikkelen van een nieuwe omni-channel strategie. Echt meedoen, en niet vanaf de zijlijn.
Direct bij de klant aan tafel maak je alles mee binnen het project en krijg je zicht op wat er allemaal komt kijken bij het werk als strategie consultant. Je gaat all-in en pakt op wat je kunt. Zo kan het zijn dat je in je eerste jaar al zelf werksessies leidt bij klanten, je eerste propositie live gaat en dat jij de businesscase hebt gemaakt die aan de basis staat voor een nieuwe groeistrategie. Afhankelijk van wat je kunt en laat zien, krijg je steeds meer verantwoordelijkheden. Zo heb je veel meer invloed op de resultaten die geboekt worden. Dat moet je kunnen, maar vooral ook durven.
Wij geloven ook écht dat je het meeste leert door gelijk op niveau aan de slag te gaan. Geen flauwe analytics training of cursus presentatievaardigheden, maar gelijk voor een groep staan en gewoon doen. Je werkt daarbij altijd nauw samen met onze ervaren consultants die je feedback geven – soms confronterend maar altijd gericht op jouw groei. Stevig in je schoenen staan en op je eigen talent vertrouwen komt daarbij goed van pas. En wil je een keer een specifieke training volgen om bepaalde kennis of vaardigheden te verbeteren? Dan kan dat natuurlijk ook.
Riverwise is een strategieboutique met een hecht high performing team waarbij iedereen ook meebouwt aan Riverwise zelf. Zo kun je meedraaien in ons recruitment team, bijdragen aan pitches of trend workshops ontwikkelen. Zo levert iedereen een bijdrage aan de verdere groei van Riverwise.
Je bent bij Riverwise nooit uitgeleerd en maakt elk jaar weer stappen. Vaak eerder dan je zelf denkt of verwacht. Comfortabel blijven zitten werken aan wat je al kunt, dát is niet de Riverwise manier. En dat vraagt dus lef.
Onze opdrachten
We zijn gericht op groei. We ontwerpen groeistrategieën, ontwikkelen nieuwe proposities of verbeteren de klantcontactstrategie. We zijn een strategie boutique en werken voor meerdere marktleiders. Dit doen we binnen verschillende sectoren, waaronder media, finance, zorg en onderwijs.
Je gaat vanaf je start bij Riverwise bijdragen aan de groei van onze klanten. Daarbij vertrekken we altijd vanuit diepe kennis van de markt en het DNA van de klantorganisatie. We scannen het concurrentieveld, analyseren de waardeketen, maken profielen van de klantenbase, doorgronden de financials en verdiepen ons in de wereld van de consument. Waar zien we kansen – hoe kunnen we groei realiseren? We hebben daarbij niet één werkwijze of één formule, want elk vraagstuk vraagt een andere aanpak met andere accenten.
Je werkt altijd intensief samen met onze klanten, want je kunt alleen échte impact realiseren als de organisatie erachter staat. Het opleveren van een mooie eindrapportage is dan ook niet ons einddoel. We blijven betrokken bij de klant en ondersteunen ook bij de implementatie van de strategie of een onderdeel daarbinnen – we willen resultaat zien én ervaren! Dit vraagt om slimme consultants die óók kunnen verbinden. Consultants dus die snel kunnen schakelen, flexibel zijn, scherp en oprecht betrokken.